Litet diskus projet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flojden
    • May 2007
    • 160

    Litet diskus projet!

    Har lite funderingar på denna roliga fisk och tänkte starta ett så litet kar som möjligt med en liten grupp...
    Mini liter på karet?(hur många fiskar?)
    Kostand?(för fisken?)
    har läst en del hur kännsliga dom är...går det att köpa ungdjur och ha dom i ett kar med grus växer rötter?eller är det säkrast att köra steril?
    vilken sort är dom tåligaste?
    finns det många som säljer privat i dalarna(sthlm kanske?)
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Jag började med ett 200 liters vilket jag ansåg ganska så lagom.
    Rent eller intrett akvarium?? Ja det beror lite på vad du vill med dina diskus.
    Det är grymt svårt att dra upp små diskus i en inrett akvarium då dom har
    riktigt stora anspråk på bra vattenkvalitét och bra tillgång till mat.
    Mycket lättare i ett oinrett kar..

    Köper du större diskus 12cm+ kan du köra ett inrett kar..

    Det är en ganska så jobbig process att dra upp smådiskus och det är mycket krävande
    när det gäller vattenbyten och matning (gärna 5-6 ggr/dag) så det beror lite på
    vad du orkar med.

    Jag har prövat båda delarna och med facit i hand kommer jag aldrig att köpa ungdjur
    diskus annat än dom som jag drar upp själv.

    Priserna på ungdjur kan ligga på 100kr och uppåt medan du får betala ca 400kr för större diskusar...

    Ett tips är att ha ett gäng corydoras i karet som äter upp matrester som dina diskus missat, för att motverka att vattnet blir sunkigt och matrester ligger kvar och möglar.
    / Rickard

    Kommentar

    • Flojden
      • May 2007
      • 160

      #3
      Okay verkar löna sig att skaffa större djur...hur många kan man ha i 200l då?vilka sort ska man välja som är "lättast"?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Röd/turkosa är lätta att få tag på och relativt billiga. Är nog den sort man brukar skaffa som första diskus. Själv började jag med 8-10cm diskus, 6st i 205l inrett akvarium, utan några problem. Men det är verkligen skillnad från individ till individ hur de fungerar i inrett akvarium eller inte. Har haft både och av den typen. Att köpa ungdiskus rekomenderar jag att inte köpa mindre än 6st för att de inte skall bli tillbakadragna och tom börja matstrejka. 200L och 6st ungdiskus (8-11cm) är ok, och när du sedan kanske fått ett par av dessa 6 har du antagligen skaffat dig ett större akvarium. Personlligen skulle jag inte ha mindre än 350-400l om man skall ha större diskus gå i det. På http://diskusforum.se/portal.php finner du mer information om just diskus.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kan man köpa 6st diskusar och ha i ett 79*50*60???

          Vart kan man hitta exempelvis: sunrise, turkossnake, brun heckel???

          Är det smart att blanda dessa ovanstående varianter?

          Hur mycket är skäligt pris för mig att betala för 8-10cm stora exemplar?
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Kan man köpa 6st diskusar och ha i ett 79*50*60???

            Vart kan man hitta exempelvis: sunrise, turkossnake, brun heckel???

            Är det smart att blanda dessa ovanstående varianter?

            Hur mycket är skäligt pris för mig att betala för 8-10cm stora exemplar?
            Tja, du kan ha, men inget jag rekomenderar då diskus "drar iväg" när de blir skrämda. I det fallet kan de slå ihjäl sig i rutorna. Men som en lekkub åt ett par är det perfekt.

            Sunrise vet jag inte riktigt villken variant det kan vara (diskus döps lite hur som helst, framför allt egen odlat får "egna" namn). Heckel och snakeskin är något knepigare att hålla, framförallt heckel och andra vildfångade varianter.

            Vart du kan hitta dem, tja hos lite mer sorterade zooaffärer. Akvariekällaren i Örebro har en del diskus, bla. heckel, röd/turkos och pidgeons i olika varianter. Det beror lite vad som finns att tillgå på marknaden. För ett år sedan var det pidgeon hysteri, senare mot hösten började det komma in röda sotfria varianter. Man försöker odla fram rena (sotfria utan pidgeongener) och det kommer massor av olika vackra diskusar. De kostar dock en hel del, oftast över 1000:-/st. Men de vanliga diskusarna stannar på ca 150kr (5cm) och uppåt 400kr (8-10cm) beroende på vad du vill ha. Snakeskins brukar ligga uppåt 300-400kr (8-10cm). Men har man tur och luskar runt lite kanske du hittar ett yngelvårdande par för 1500:-. Priserna kan variera stort och i denna branch är det bra att ha lite kolla på vad det är man köper. Man kan lätt bli lurad.

            Jag skulle inte blanda flera varianter just för att hålla dem rena. Men det är ju vad jag tycker. Dock skulle jag nog inte blanda heckel med de vanliga odlade varianterna.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Okej...snabba bud och bra läsning.
              Men diskus finns just i diskus och aqe...någe
              är det två olika arter eller är det bara teckningen som avgör???

              Diskus ska ju ha vertikalt band som syns väldigt tydligt medans andra arten inte har det(eller väldigt lite).

              Men brun heckel är väl det mest lämpliga att börja odla med för att skapa egna färgvarianter?
              Sunrise hade stendtker tydligen skrivit en artikel om...och jag uppfattade den som en av de snyggare.

              Verkar finnas solida varianter eller åtminstone sådana som kallas solid blue diamond.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                Okej...snabba bud och bra läsning.
                Men diskus finns just i diskus och aqe...någe
                är det två olika arter eller är det bara teckningen som avgör???

                Diskus ska ju ha vertikalt band som syns väldigt tydligt medans andra arten inte har det(eller väldigt lite).

                Men brun heckel är väl det mest lämpliga att börja odla med för att skapa egna färgvarianter?
                Sunrise hade stendtker tydligen skrivit en artikel om...och jag uppfattade den som en av de snyggare.

                Verkar finnas solida varianter eller åtminstone sådana som kallas solid blue diamond.
                Ojojoj.. Vart skall jag börja.. Hmm... Den vanliga diskusen med ~7-8 band är de vanligaste sorterna som tex. röd turkos (framavlad variant) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=524
                blue diamond (framavlad variant) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=537 saknar ränderna men blir mörkare i hela kropsfärgen om den inte mår bra eller är rädd. De med band får mörkare ränder (kan även mörkna på hela kroppen) vid rädsla osv. Heckel diskus har en skarp bred rand på mitten av kroppen. Det är det främsta kännetecknet för just heckel. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499
                Snakeskin har ~12-15band och är enligt mig den finaste varianten på framodlat. Se tex snakeskin leopard, -super eruption, blue snakeskin mf.

                Symphysodon aequifasciatus aequifasciatus är den gröna vildformen.
                Symphysodon aequifasciatus axelrodi är den bruna vildformen.
                Symphysodon aequifasciatus haraldi är den blå vildformen.
                Symphysodon discus är heckel (vildform).
                Alla diskus kommer från diverse ställen som mynnar till Amazonfloden. Varför det kan vara knepigt att hålla viltfångat med framodlat är att de viltfångade går i surare vatten beroende från vart i amazonflodsgrenerna de kommer ifrån. Finns tom ända ner till pH 3! De odlade går i ett pH om 6-8.

                Det kan vara rätt svårt att få viltfångat att leka, tyvärr. Men vist är ibland heckel korsningar fina att skåda. Men om man är nybörjare är inte viltfångat något jag skulle rekomendera.





                Här hittar du många fina odlade diskus.... och ännumer


                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Tackar för all information.

                  Men har du koll på privata odlare i östergötland???
                  Du får gärna svara priv.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...