Zebra ciklider i överflöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Zebra ciklider i överflöd.

    Nu har det hänt som jag inte ville...varenda en av mina zebraciklidspar har lekt och har yngel...

    Har 5st lekpar och jag har idag räknat till minst 2-300st yngel som snurrar runt i hela akvariet.

    Hur kan man förhindra fortsatt yngling???
    Utan att ta bort någon av fiskarna eller sära på dem?

    Kan jag hova upp alla vuxna/halvvuxna och flytta dem till en mindre balja.
    Tänkte att mångfalden kanske hindar dem från att dra upp ynglena eller ens hitta lämplig lekplats...
    Menar allt som allt så går just nu 5lekpar och 30halvvuxna zebra ciklider och 2-300 yngel i ett 375liters.
    Jag vill kunna utnyttja detta 375liters för andra lite mera snälla arter.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hej.

    Dom halvvuxna kan du väl ge bort till en akvarieaffär & kanske få nån mat eller nåt annat i utbyte. Eller ge till nån annan som vill ha. Hade jag bott i närheten hade jag gärna hämtat några :-)
    Huruvida du i framtiden kan förhindra mera avel har jag tyvärr inga tips att ge dig om.

    Mvh Eva

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Jaja...nu går alla dessa zebror i ett 240liters med en stor gibbis.
      Får se hur jag ska göra med de halvvuxna fiskarna...byta dem mot mat kan ju vara en bra ide eller andra arter eller några växter.

      Men vad kan man begära för ett 20tal halvvuxna zebra ciklider blandat hanar och honor?
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • CowBoy
        • November 2007
        • 14

        #4
        Tror inte att man kan få så mycket för dom, har själv ett 40tal 3cm yngel, såg dom i en affär för et tag sen och då kostade dom 19kr/st

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Oki...var faktiskt o kollade idag i två större affärer och DM(DjurMagazinet i ingelsta) tog 49kr för dem de hade(mina som jag gav till dem förra förra veckan).
          Grizzly skulle ha 59kr för knappt 3-4cm stora...

          Men jag misstänker att dessa affärer inte har någon super koll på hur lätt de leker eller är att hålla...samt att deras grossister tiggar priset lite genom att sättaVF framför...eller någe.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Men jag har begärt 15kr/st för dem vid köp av mindre än 10st och 10kr/st vid köp av 13+
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • sundelin
              • October 2003
              • 232

              #7
              90 spänn styck tog dom i ö-vik... rövarpriser eller vad hehe
              .

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Gahh

                Ursprungligen postat av sundelin
                90 spänn styck tog dom i ö-vik... rövarpriser eller vad hehe
                Hut löst...de ynglar ju hela tiden och är förbaskat svåra att bli av med...
                Jaja...idag går ett lass till DM iallafall.
                Får 12kr/st för dem så jag levererar 8st dit
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jag tycker att det är bra om de höjer priserna lite på zebror, då får de kanske tillbaka lite av sin status. När de är löjligt billiga i affärerna, som 19:- för hyfsat stora exemplar t.ex, tillsammans med att de är lättlekta, så blir nog resultatet att de räknas lite som "skräpfiskar", som ingen vill ha. Höj priset lite istället (runt 35-40 kr) så kanske denna intressanta ciklid skulle bli mer populär igen. Tyvärr verkar allt handla om pengar, för billig = ingen status = ointressant.

                  12kr/st i inbyte för zebror är ju inte så illa faktiskt
                  Senast redigerad av Shepard; 25 February 2008, 13:47.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Freakmange
                    • January 2006
                    • 319

                    #10
                    håller med micke...på djurmagazinet här i stan tar dom 49:- kronor för dom,tycker att det är synd att det kommit lite "skräp fisk" stämpel över dom,jag tycker att dom är underhållande och väldigt roligt att dom är så lättlekta,jag har ständigt yngel av dom =)
                    Shovel Power

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av Freakmange
                      håller med micke...på djurmagazinet här i stan tar dom 49:- kronor för dom,tycker att det är synd att det kommit lite "skräp fisk" stämpel över dom,jag tycker att dom är underhållande och väldigt roligt att dom är så lättlekta,jag har ständigt yngel av dom =)
                      Problemet ligger väl i att ynglen ständigt överlever, och snart har man 20 stycken istället för paret man började med

                      Kommentar

                      • Freakmange
                        • January 2006
                        • 319

                        #12
                        Jo det är ju sant =).....men är faktiskt en riktigt rolig och lätt fisk...tuffa små rackare,väntar med spänning efter att få se hur mina yngel med albino pappan blir...lite ovanligare iallafall =))
                        Shovel Power

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Hade inte zebran och likaså blåcikliden varit lite stökig(mesta dels zebran) så hade nog statusen varit högre.
                          Nu leker ju zebran om det finns vatten, hane och hona.
                          Så det är ju en rolig fisk för den oerfarne i ciklidhobbyn.
                          Om man tänker på att den blir revirhävdande.
                          Men jag ska kolla om jag kan höja priset en aningen...
                          Men ska man ha zebraciklider så bör man nog ha dem i ett separat kar.

                          På tal om yngel så fick jag en hel skiffer bit neräggad av mina zebror imorse så jag ska se om jag kan dra upp några till 1cm och sen slänga i dem hos salvinin som mat
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...