jaguar ciklid lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freakmange
    • January 2006
    • 319

    jaguar ciklid lek

    hej
    Upptäckte precis att mina jaguar ciklider leker och honan har ett rör hänger ut så jag antar att hon är på väg att lägga rom,nu är min fråga om det är något speciellt jag behöver tänka på/göra med dom? kan inte mycket om dom här fiskarna ännu,men läser på så gott det går. dom går själva i ett 540 l akvarium och är ca 20 cm stora och otroligt vackra =)....Tacksam för svar
    Shovel Power
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Vill du att leken ska ske nu eller när de bestämt sig?

    Vill du att leken ska ske nu så byt vatten cirka 20% till kallare.

    Har de lämplig lekplats?
    Med tanke på att jaguaren kan lägga förbaskat mycket rom så bör du tänka på att lekstället bör vara minst lika stort.
    Ungefär en hand är lagom i storlek...helst större.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Freakmange
      • January 2006
      • 319

      #3
      Jag dom har att leka på,köpte lite större skiffer plattor åt dom att lägga rom på,läste att dom gärna lägger på flata stenar på öppet vatten..men gott om yta för rommen,jag ska testa att byta en del vatten då så får se vad som händer. hur lång tid tar det innan rommen kläcks efter den är lagd och något att tänka på när ynglen kommer ??
      Shovel Power

      Kommentar

      • Freakmange
        • January 2006
        • 319

        #4
        ska man bara låta dom vara då? har gjort vatten byte nu så får jag vänta och se vad som händer
        Shovel Power

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Jepps...låt dem vara och se...väntan är den värsta.
          De vill nog helst ha lite skugga så om du har någon rot i akvariet som skuggar en skiffersten/platta så kommer de nog leka där.
          Deras yngel blir frisimmande efter dryga 4-5dygn medans kläckningen tar cirka 2dygn.
          Högre temperatur gynnar tiden för frisimmande och kläckning.
          Mata på som vanligt och helst med lite fryst foder, svarta mygglarver och även krill eller mysis funkar.

          Vattenbytet gör man ju för att simulera regnperioden och då brukar en hel del larver, små djur dyka upp.

          När de lagt ägg och dessa kläckts så se till att du har cyklops, bosmider, nykläckt artemia hemma.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Freakmange
            • January 2006
            • 319

            #6
            kanon,tackar för alla tips...dom har valt en skiffer platta under en stor rot,så dom vill tydligen ha skugga som du skrev. ska bli spännande att se vad som händer...gillar verkligen dom fiskarna,läckert mönstrade
            Shovel Power

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Håller med att de är snygga trots att de är väldigt vanliga.
              Finns lite olika varianter av jaguar som är mera gul, kolsvart...
              Dock så är dessa färgvarianter mindre vanliga.
              Du får se till att ta kort sen när de lagt rommen
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Freakmange
                • January 2006
                • 319

                #8
                absolut =)....kan knappt slita mig från akvariet,såg att du hade samma "problem" som jag med zebra ciklider, har 5 eller 6 lek par nu och precis som du ett par hundra yngel,fast ena paret är lite spännande för hanen är albino =) om man nu kan säga så i och med att en äkta albino är väl steril ? men ska bli skoj att se hur dom blir som stora. är inne i en riktig yngel period då alla mina sorter nästan verkar yngla just nu
                Shovel Power

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Albino zebra är ju inte alltid sterila.
                  Jag har både en hane och hona som är albino av zebran och de har levererat några albinoyngel.
                  Har märkt att albino eller vita zebra ciklider är lättare att sälja än vanliga...
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Freakmange
                    • January 2006
                    • 319

                    #10
                    tänkte mest på övriga djur,albino är ju en defekt som gör dom sterila om jag inte minns fel ja dom vanliga verkar inte vara så lätta att bli av med. har du rena albino par?? jag har en albino hane som har yngel med en vanligt färgad zebra hona,men det syns skillnad på ynglena redan..att dom är ljusare än dom andra ynglen
                    Shovel Power

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Jepps mina är rena albinos...kritvita med röda ögon.
                      Chansen är typ 1/1000 att ett sådant par levererar livsdugliga yngel.

                      Hoppas du lyckas med dina jaguarer...å hojta gärna om du får upp leverans klara yngel i bra storlek o färg....
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Freakmange
                        • January 2006
                        • 319

                        #12
                        absolut =) du har kanske en del till salu du med ?? Tänkte starta ett diskus/skalar akvarium så snart jag får tag i ett så stort kar som jag vill ha,då blir det såna i mitt 540, och efter att jag flyttar till hus nu i mars så ska jag dra igång lite mera seriös odling av mindre ciklider,har köpt akavrieställning med 15 stycken 150 liters tankar...och förmodligen mer på gång om frugan inte hinner protestera =) Har lagt beslag på hela garaget till akvarium,bilen kan ju stå ute
                        Shovel Power

                        Kommentar

                        Arbetssätt...