Projekt 1000 liter Diskus-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    Projekt 1000 liter Diskus-kar

    Har precis införskaffat ett kar på 1000 liter i vilket vi tänkte köra diskus då vi länge velat ha diskusar eftersom vi tycker de är så våldsamt vackra. Kommer bli ett långtids-projekt att starta det eftersom ekonomin är lite skral och vi fortfarande behöver filter, värmare, lyse etc.

    Är det något speciellt vi skall tänka på innan vi startar karet?

    Vad vill de ha för bottenmaterial? Har varit inne på 2-3 mm grus men jag tänkte höra efter här så det är lämpligt först.

    Alla tips och råd som hjälper oss få ihop ett bra kar tas tacksamt emot. Vi är inte helt nya som akvarister men vi är inga experter heller. Har ett malawikar sedan tidigare.
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 19 February 2008, 18:47.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En motfråga innan tråden går vidare, ska ni köpa stora eller små diskus?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Är lite osäker. Tänkte nästan höra vad som blir lämpligast där också då jag har förstått att det blir lite olika utmaningar. Om jag förstått rätt är ju smådiskus känsligare samtidigt som jag gärna skaffade små eftersom jag tycker det är väldigt kul att se dem växa.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        Ursprungligen postat av Danne och Anzo
        Är det något speciellt vi skall tänka på innan vi startar karet?

        lägg tråden i Projekt delen annars, eftersom detta kan bli spännande att följa.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #5
          Blir nog lite i projekttråden sen också, just nu finns det inte så mycket att orda om dock, har inte hunnit mer än att få hem karet, rengöra det och håller f.n på att kontollera tätheten.
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du ska köpa små diskus och dra upp dem i storlek så tipsar jag ganska starkt att köra utan sand/grus och inredning, mata som f*n och gör dagliga stora vattenbyten. Det är inte så lätt i ett 960 eller vad det nu är för storlek på karet men ska nu ha upp diskusen i fin storlek och om de ska se bra ut är detta ett bra sätt.
            En annan variant beroende på vad ni ska ha för diskus är att köpa VF i bra storlek som faktiskt inte är så dyra och förbaskat snygga utan de ligger i pris runt 500:-/st.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #7
              Ok, är inte VF väldigt känsliga? Eller är det bara "skrämselpropaganda"? Om jag inte kör med vare sig grus eller sand, blir det inte svårt för bakteriefloran att få fäste då eller räcker det med de bakterier som lever i filtret?
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det räcker med de som finns i filtret, men ofta blir där inte så mycket där heller eftersom bakterierna dör om man medicinerar diskusen om det skulle behövas.
                Kör man upp diskusen i storlek på detta viset byter man vatten med minst 50% om dagen, och då hinner det inte bli så dåligt vatten innan det byts.
                VF kan vara känsligare än odlade men har de bara börjat käka i affären och skiter som de ska så brukar det inte vara några större problem.
                Nu har jag själv inga VF för tillfället, men de är klart mina favoriter, och särskilt Curipera http://images.google.se/imgres?imgur...%3Dsv%26sa%3DN .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  #9
                  Ska åka ner till butiken på Måndag och se vad han har/kan få tag i. Förhoppningsvis blir det lite lättare att bestämma sig då. Det är mycket som lockar och drar f.n, vill gärna se små diskus växa men i och med att karet står mitt i vardagsrummet som en rumsdelare så känns det lite så där att köra ett kar utan inredning.
                  Hur mycket cirkulation på vattnet behöver de förresten? måste skaffa ett filter också så jag kan lika gärna kika på det på en gång.
                  Senast redigerad av Danne och Anzo; 16 February 2008, 19:54.
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag har en pumpkapacitet på ca 3500 liter/timma men har strilrör riktade så det knappt syns. Du bör ha minst en Eheim 2260 eller liknande och gärna ett komplement till denna. Det bästa vora 2 ytterfilter i bra storlek och kapacitet så de kan rengöras växelvis vid behov.
                    Visst kan det vara svårt att bestämma sig vad man ska ha i karet, men samtidigt är det detta som är det roliga i kråksången.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • rick
                      • April 2005
                      • 1012

                      #11
                      Man ska dock vara riktigt försiktig om man köper ungdiskus och ta reda på om dom verkligen är unga. Kolla in så att ögonen inte är stora i proportion till övriga fisken. Kolla så att den är fet och trind och inte bladtunn. Hade jag kollat dessa saker första gången jag köpte diskus hade jag inte haft 5st idag som inte växt speciellt mycket på 2 år... Men dom verkar må prima dock.
                      / Rickard

                      Kommentar

                      • Danne och Anzo
                        • May 2007
                        • 509

                        #12
                        Upptäckte idag att karet inte är på 1000 liter. Stod att det var det i annonsen och jag kontrollerade det inte eftersom det såg stort och fint ut. Men när jag kom hem och räknande på det visade det sig att det "bara" är på drygt 600 liter. Tur att det var billigt
                        600 Liters Malawi
                        129 Liter Saltvatten

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Även om det var billigt så ska du ju kontakta annonsören och få tillbaka lite av pengarna, eftersom du betalade för vad du trodde var ett nästan dubbelt så stort kar.

                          Kommentar

                          • Danne och Anzo
                            • May 2007
                            • 509

                            #14
                            Har försökt att ringa men inte fått något svar. Har väl inga högre förhoppningar om att få det heller. 1300 kr för ett 600 liters kar är dock ett väldigt bra pris ändå så jag känner mig inte allt för besviken.
                            600 Liters Malawi
                            129 Liter Saltvatten

                            Kommentar

                            • Danne och Anzo
                              • May 2007
                              • 509

                              #15
                              Har kikat vidare lite nu. Lutar åt att det blir små Diskus och ett stim med Kardinaltetror. Införskaffade ett Tetratec EX1200 filter igår men funderar på att skaffa ett likadant till för att få stor filteryta, vet dock inte om det är att överdriva. Vad tycker ni? Har även varit hos glasmästaren och beställt täckglas som jag skall hämta upp samtidigt som jag köper doppvärmare imorgon. Angående värmaren har jag också en fundering, räcker det med en 1000 liters värmare eller är det bättre att skaffa 2 lite klenare värmare? Rummet som karet står i ligger runt 22 grader någorlunda konstant. F.n kör vi Malawiyngel i karet för att köra upp lite bakterier, gissa om de ser ut att trivas med flytten från 115 liter till 600!
                              Senast redigerad av Danne och Anzo; 19 February 2008, 18:34.
                              600 Liters Malawi
                              129 Liter Saltvatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...