Laetacara dorsigera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Laetacara dorsigera

    Vart kan man få tag på yngel av dessa och är det en lätt odlad art???
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De är hyfsat vanliga, affärerna häromkring har dem då och då. De är lätta att få i lek, men jag har inte försökt föda upp dem, men ynglen är rätt små.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Okej...fasen...här i norrköping är de ju inte vanliga tyvärr.
      Hur är det finns det olika färgsättningar av dem?
      Har sett både svarta och grå.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        lek fär o icke lekfärg. Det är inte samma fisk när det färgat ut snygg så men rätt grå annars. Det är oftast därför man anser den lite "svårsåld" Fotot i artregistret här ger den inte rättvisa.
        Jag tycker den är mycket revlig, lättlekt med stora kullar men små yngel som någon skrev. Så minimat gäller de första dagarna, jag fick upp någar kullar på babystar. Tyvärr finns inte detta idag.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Anledningen till varför jag undrar är att det är en förbaskad bra art att ha i ett sällskapskar.
          Inte den förgrannaste av Laetacara familjen men den har ju det typiska ciklidbeteendet och bildar knappast några revir samt när den leker får lite färg...
          Sen blir den ju inte så stor heller...
          Jag kör ju odling idag på Hela Laetacara släktet och dessa fiskar när de ynglat och man kan leverera yngel är förbaskat lätt sålda...
          Inte för deras färgers skulle utan för att de kan gå i nästan vilken sällskaps tanke som helst.
          både med tetror, levande födare, labyrint, andra ciklider....

          Den ända som kan bli lite stor är enligt mig flavilabrisen.
          Mina lekpar är ju snudd på 13-15cm...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag tycker att det är en vacker liten fisk, bilden här på zoopet gör den som sagt inte rättvisa, så där bleka är de sällan, utom i zooaffärer möjligtvis. Det lustiga är att den på bilden ser kraftig och fin ut, men är ändå som ett spöke i färgen, kanske nå´n mutation?

            Ja, Laetacara blir ju oftast inte så stora, men det finns ju andra "Acara" som blir desto större, Hypselacara (chokladciklid) t.ex. Och Cleithracara (nyckelhål) kan ju bli ca 15 cm.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Tycker personligen att dorsigera är med i toppstriden bland de sydamerikanska dvärgarna vad gäller utseende. Har man ett bra par går de dessutom med lekfärger i stort sett hela tiden. Att de tillochmed funkar med guppies gör inte saken sämre. Enda nackdelen med dem tyckte jag var att de kanske var lite för mesiga och tillbakadragna.

              Zoopets bild har diskuterats förr... Den är verkligen otroligt dålig. Jag snabbsökte på google, men hittar ingen riktigt bra artbild på dorsigera, denna var väl bäst & mest rättvisande...

              ...men långt ifrån bra.

              EDIT: Nån som har dorsigera får gärna göra en insats för världsfreden och ta några bra artbilder (rakt från sidan, utspända fenor, utfärgad fisk, rättvisande färger) och skicka till Kjell.
              Senast redigerad av Azur; 17 February 2008, 13:36.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag har några bilder i mitt galleri, de är nog inte bra nog för en artbeskrivning, men de visar i alla fall färgerna bättre. Det jag tycker är lustigt med zoopets bild, är att fisken har lite konstig färg, den ser inte ut som ett outfärgat ungdjur, ser nästan ut som nå´n vitaktig mutation, men jag kan ju ha fel.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Nej, jag håller med, den ser ut som om den är en partiell albino eller nåt åt det hållet.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...