Guldsöms funderingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flojden
    • May 2007
    • 160

    Guldsöms funderingar!

    köpte ett par som hade lekt i akvriet på zoo...tog dom när dom hade rom....nu har det gått ca två veckor sen jag tog hem dom och det är mycket uppvisning från båda håll och äggrören är frame på honan men blir inge lek av...varför?hittar dom inget lämpligt ställe?har btn bakgrund och rötter samt kål och shiffer sten i...hur lång tid brukar det ta för dom att ta igen sig efter lek?
    funderar även på sällskap till dom, just nu har dom ett zebra par att bråka med.....funderar på freddostali eller va dom heter(jaggar fast mindra typ).karet är på 540l.
    Tack!!!
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    det kan ta flera veckor innan de hittar någon bra lekplats.
    Trigga genom vattenbyte och stor blomkruka...(inget snyggt men de brukar leka i en grotta.

    Du kanske skulle köra med salvinis eller cintrinellum.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Flojden
      • May 2007
      • 160

      #3
      blomkruka blir det inge av så fullllt!;P hade för mig att dom lekte på öppna platser....funkar inte dom jag gav som förslag? kanske texas annars?salvinis är inte dom typ överaggro?

      Kommentar

      • Flojden
        • May 2007
        • 160

        #4
        Lek

        kom hem från jobbet igår och kollade i karet,då hade zebrorna lek på en sida roten, då satt jagt mig och småglode på det då börja guldsöms honan lägga rom på andra sidan roten....väldigt kul att se.men undrar om dom kommer slå ihjäl varan nu? är ca 20cm ifrån varan dom lagt rommen.
        zebrorna sammarbetar medans guldsöms honan får förvsra själv....brukar det va så hanen verka intew bry sig så mycket?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Guldsöm är en relativt bastant fisk så de har inte så förbaskat starka instinkter att båda ska försvara.
          Menar Honan brukar klara av att stå emot anfall och hanen brukar bara rycka in när det verkligen behövs.
          Zebrorna samarbetar förbaskat bra som yngelvårdare och de anfaller och försvar sin lekplats motsvarande en betydligt större fisk...

          Texas eller carpintis funkar eller varför inte eldbuk eller maculipinis?

          Ska du ha några bra yngelvårdare så välj blåcikliden eller metae eller diadema.
          De är faktiskt bättre yngel och lekförsvarare än guldsömen.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            salvinin kan vara aggro om den går med aggro fiskar.
            Ofta så nöjer sig salvinin och ex. festae med att skrämma bort obehöriga...sätter sig då denna obehörig emot så blir det strid...
            jag har själv kört med zebra, guld, salvini och festea i samma kar...de ända som bråkade var salvinin och festean...då de är aggro båda två och aldrig ger sig...
            texas kan vara klart aggro vid lektid och kan jämnföras med zebran fast i betydligt större format....carpintis är inte vad jag erfarat lika aggro och är lite som hantlar...
            de skyddar sig själva än att skydda äggen...de är heller oskadda än dör eller utsätter sig för onödigt slagsmål...
            Så ska du ha några andra fiskar så skulle jag nog säga carpintis istället för texas...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Flojden
              • May 2007
              • 160

              #7
              tror du?

              tror du eldbukarna kan stå pall?är det svårt att få tag på eldbukar av ca storlek 8+cm? dom i affärerna är ju hur små som helst och skulle bli ett lätt offer...
              funderar på att köpa något mer par fisk nu innan resten blir förstor...men kan jag slänga i fisk nu när båda paren i karet har ägg?
              hur förhindra jag jag ynglerna att åka in u unsuget vid pumpen?
              hur stor är risken att alla yngel blir uppätan om det nu blir nå yngel?
              Invånare:3zebror 1 trasig blåciklid(misstag av zooaffären att den följde med hem till mig)sen guldsömarna, 540l

              Kommentar

              Arbetssätt...