Mer Apistogrammas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LucBac
    • December 2006
    • 25

    Mer Apistogrammas?

    Hej!

    Jag har ett 500liter med Kakadua ciklider(1+2) och Pandurino/Panduro? (1+1) sen har jag även en del platy, guppy och svärdbärare men jag syftar på hur jag ska klara reviren med cikliderna.

    Jag har läst att Panduro cikliderna är aggressiva men har dock inte märkt så mycket av det annat än att dom har ungefär en tredjedel av akvariet som revir.

    Nu kommer frågan finns det några förslag på någon apisto som skulle trivas ihop med dessa och inte bli ihjäl hackad?
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    nyckelhålciklider och bovilanska fjärillar är trevliga och inga jättesmå dvärgciklider dock är det inga apistogroma
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Jag kan gå i godo för att Panduro är tuffa! Om det blir trång om Ap revir i en burk så segrar dom helt klart. Den enda Ap som kan konkurrera är Ap nijsseni. Men de bör man inte hålla ihop enligt mig. Titta på likheten mellan honorna.

      Fördelen med panduro och nijsseni är att de håller andra fiskar borta, inklusive tio gånger så stora Nyckelhålsciklider. Till och med en yngelförsvarande Skalar hanne får sig ett tjuvnyp, även om han inte riktigt fattar vad det är som anfaller. Men det är otrevligt och han flyttar på sig
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ett svar till.

        Om du ser till att det finns avgränsade revir där de inte kan se varandra så kan du ha flera Ap. Men då ska du se till att varje revir är skyddat från insyn ca 20 cm över botten. Använd rötter, skiffer eller väldigt täta växtgrupper ända fram till front rutan.

        Dessutom ska du välja en Ap som skiljer sig i form och färg från dom du redan har, Ap borellii kan var en sådan.

        Du kan även använda andra dvärgciklider, min personliga favorit är Dicrossus filamentosus som inte konkurrerar med Ap om revir. Även Nannacara xx går att kombinera utan att de jagar varandra till döden.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Abergoner
          • December 2007
          • 86

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Jag kan gå i godo för att Panduro är tuffa! Om det blir trång om Ap revir i en burk så segrar dom helt klart.
          Har jag tolkat dig rätt om olika Ap. arter delar upp karet sinsemellan medans andra ciklider och fiskar kan röra sig inuti dessa revir? Att en Ap. kan tillåta andra fiskar i sitt revir men inte andra Ap.?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av Abergoner
            Har jag tolkat dig rätt om olika Ap. arter delar upp karet sinsemellan medans andra ciklider och fiskar kan röra sig inuti dessa revir? Att en Ap. kan tillåta andra fiskar i sitt revir men inte andra Ap.?
            Ja, det har du.

            Men när de har yngel så föredrar dom att inga fiskar kommer i närheten av deras yngel

            Det var det jag syftade på att även Skalarer och Nykelhåsciklder får sig ett tjuvnyp.
            Senast redigerad av c90368; 02 February 2008, 18:00.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • LucBac
              • December 2006
              • 25

              #7
              Tack för tipsen!

              Men borelli honan är väl ganska lik kakadua honor, kan det bli konflikter där?

              Jag har ett ganska välfyllt akvarie med en del växter, stenar och rötter dock inget som helt avgränsar ända fram till front rutan ... men du tycker det är en fördel när man har panduro?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av LucBac
                Tack för tipsen!

                Men borelli honan är väl ganska lik kakadua honor, kan det bli konflikter där?

                Jag har ett ganska välfyllt akvarie med en del växter, stenar och rötter dock inget som helt avgränsar ända fram till front rutan ... men du tycker det är en fördel när man har panduro?
                Se till att Panduro har ett "eget" avgränsat revir, det förbättrar möjligheten till att lyckas.

                Alla Ap. honor förutom de jag nämde är lika varandra, så det ska inte vara några större problem. Skillnaden mellan andra honor och Panduro och Nijesseni är att dessa honor tar för sig betydligt mer och är mer aggressiva än andra honor.

                Vill påpeka att detta är mina erfarenheter, andra kanske inte tycker som jag
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • LucBac
                  • December 2006
                  • 25

                  #9
                  Ok, så jag ska bygga igen ett lekställe i något hörn där dom kan hålla hus

                  Sen tycker du att jag ska köpa Borelli, då måste jag fråga vet du något ställe som har bra borellis (Där jag handlar nu ser dom så svaga ut att jag inte vågar köpa någon) ? Helst i Norrköping/Linköping, ser ju att du bor i Linköping men har aldrig handlat fisk där, finns det några bra fisk affärer där? Har hört något om 3ankare(?) men har som sagt aldrig handlat där :/

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av LucBac
                    Ok, så jag ska bygga igen ett lekställe i något hörn där dom kan hålla hus

                    Sen tycker du att jag ska köpa Borelli, då måste jag fråga vet du något ställe som har bra borellis (Där jag handlar nu ser dom så svaga ut att jag inte vågar köpa någon) ? Helst i Norrköping/Linköping, ser ju att du bor i Linköping men har aldrig handlat fisk där, finns det några bra fisk affärer där? Har hört något om 3ankare(?) men har som sagt aldrig handlat där :/
                    Bästa affären i Linköping är Fyra Tassar, dom brukar har spännande Ap hemma. Men senast jag var där hade de inga Borelli vad jag minns, var en vecka sen. Men de brukar få hem fiskar regelbundet så ring och kolla.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • LucBac
                      • December 2006
                      • 25

                      #11
                      Det ska jag göra och det var självklart fyra tassar som jag tänkte på men jag vette fan var ankarna kom in :P men tack så mycket !

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        #12
                        Borellii är alldeles för veka att ha som sällskap till andra apistos. De bör helst gå tillsammans med små tetror, killis el dyl. i ett eget akvarium. Om du redan har två apisto arter i akvariet, så satsa hellre på någon annan typ av ciklid. (Kurvciklid, nyckelhålsciklid, fjärilsciklid, Flagg ciklid, scalare till ex.)

                        Mvh/
                        Per

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av pelle
                          Borellii är alldeles för veka att ha som sällskap till andra apistos. De bör helst gå tillsammans med små tetror, killis el dyl. i ett eget akvarium. Om du redan har två apisto arter i akvariet, så satsa hellre på någon annan typ av ciklid. (Kurvciklid, nyckelhålsciklid, fjärilsciklid, Flagg ciklid, scalare till ex.)

                          Mvh/
                          Jag som har hört att borellin skallv ara elak....men du kanske har sett unga exemplar?
                          Man kan ju testa med A.hoignei också....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Man kan ju testa med A.hoignei också....
                            Instämmer

                            Senast jag var hos Fyra Tassar fanns det fina hoignei hos dom.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • LucBac
                              • December 2006
                              • 25

                              #15
                              Ja ni Nu vart det lite andra tankar och framförallt nya fiskar med i leken ..
                              Jag letade upp lite bilder på just hoignei och jag måste ju säga att dom är läckra men jag hittade inte så mycket skrivet om dem ?
                              Hur tror ni dom skulle passa i mitt akvarie?
                              Vad ligger dom på för prisnivå?
                              Skulle vijeta vara något som skulle funka annars ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...