Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Scalare?

    Jag har ett antal scalarer, varav den ena ser lite speciell ut. Den har höga och fina fenor, skarpa ränder, och blått skimmer utmed mittenbandet. Räknas den som en vanlig scalare, eller är det nå´n särskild variant, t.ex Peru eller nå´t liknande? Det är det utbredda blå skimret som mest får mig att undra. De såldes som vanliga scalarer, ihop med mer "normala" scalarer. Tyvärr har jag bara en kvar av den varianten.

    Vet inte hur väl det blå skimret syns på bilden, men så här ser den i alla fall ut:
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Tog en titt på mina egna när jag läst din tråd och upptäckte att faktiskt två av mina har det också. De här är stora (som en handflata) och det syns bara svagt, men nu när jag visste vad jag skulle titta efter så såg jag det. En av de små har en antydan till det, men bara i rätt ljus.

    Vet inte alls vad det kan bero på, jag har ju precis (tre veckor) börjat med scalarer, men kanske är det som vilken färgning som helst? De två långa fenspröten har betydligt fler av mina blåskimmer i.

    Dessutom har en av mina spetsig nos, vilket de andra inte alls har.

    Kanske är de helt enkelt väldigt individuella individer?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Att jag frågar beror lite på om jag ska låta den para ut med nå´n av de andra jag har (vanliga grå, svarta, guld, och marmor), eller om det är en speciell variant, och jag ska försöka hitta likadana, även om det nog är rätt svårt.

      Har sett på scalareodlingssidor att de ibland parar vildfångade scalarer med t.ex koi, för att få in nytt blod i de linjerna. Om jag lät den para sig med nå´n av de odlingsformerna jag har, kanske jag får fram långfenade och fina guld eller marmor. Men vildformen är ju finast.
      Senast redigerad av Shepard; 31 January 2008, 01:18.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • tessilago
        • July 2007
        • 373

        #4
        Jäklar vilken snygg scalare! Den liknar mina unga Peru, fast deras ränder är inte så tjocka som din scalares.
        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

        Kommentar

        • Svenskmicke
          • March 2007
          • 23

          #5
          Den ser precis ut som mina skalarer där hemma(även när man ser till tjockleken på ränderna) och dom är peru varianten...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            påminner starkt om de Peruaner jag hade...och lite av mina befintliga slöjscalarer....

            kanske kanske en peruan med liten stänkt av slöj i sig...

            fin som katten i vilket fall som helst...
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Nja, slöj är det nog inte i den. Har haft F1 Peru, som liknat den, men varit mer brunaktiga, utan blått. Det som jag reagerar på är att den har så mycket blått (som inte syns på bilden), men några av de andra, som tyvärr dog, hade inte lika mycket, så det kanske bara är individuellt, att det helt enkelt är en F1 eller F2 av vanlig scalare, som råkar ha mycket blått. Men med tanke på att det finns några olika varianter, som Peru, och redback, så undrar man ju lite om det här också är nå´n särskild variant. Han har i alla fall börjat visa intresse för en av de andra scalarerna, som är en vanlig grå hona, utan blått.
              Senast redigerad av Shepard; 31 January 2008, 17:07.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Vet inte men den är ju ensam och kanske var dominant förrut bland andra.
                Menar att de flesta fiskar kan ju på ett eller annat sätt påvisa att de är dominanta genom färger, kroppsbyggnad(pannknöl), teckning, mönster....

                Mina peruanrer saknar alla blåbrun markering förrutom den dominanta hanen.
                Dessutom såg jag en grymkorsning av peru och red och silver här om dagen och den dominanta hanen hade blå, röd ryggfene markeringar och längst ut så var den silvrig.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Den här har blått utmed mittenbandet, från buken till ryggen, och har haft det se´n jag köpte den, då den var rätt liten, och den är fortfarande inte vuxen. Nu är den inte dominant, den står förmodligen näst högst i rang, högst står en guldscalarehane. Den med blått verkar vara dominant över alla utom guldscalaren. Den är inte ensam, har en hel del andra scalarer.

                  För ett antal år se´n hade jag ett vanligt par, som var snygga, och bra yngelvårdare. Hade samtidigt några mindre Peruscalarer, varav den ena var mycket aggressiv, och jagade runt paret, som var dubbelt så stora.

                  Har en bild i mitt galleri, på en F1-scalare jag hade för några år se´n.
                  Senast redigerad av Shepard; 31 January 2008, 20:42.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Micke_A- hmmm...lutar åt att den är en peruan eller kanske korsad sen lång tillbax.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      mina spetsnosar har väldigt mycket blått i sig....men din ser inte alls ut att ha något spetsnosblod i sig....

                      det är inte så att du har ljusrör som plockar fram blått ?
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jo, jag har också haft spetsnos, som inte alls ser ut sådär, och de jag hade såg jag inget blått på. Om jag inte minns helt fel är spetsnosungar gröna, lite lustigt.

                        Jag har ett blått "korallrevsrör" och ett annat, och det blå på scalaren syns nog starkare när jag bara har "månljuset" på, men han har ändå mer blått än jag har sett på nå´n annan scalare, framkroppen lyser nästan i visst ljus, och vissa vinklar.

                        När jag köpte dem sa hon att hon också hade lagt märke till att de såg annorlunda ut (tur att priset inte var högre än för de vanliga, eftersom jag har för mig att de har sålt Peruaner som altum), men att de hade fått dem från en odlare som har sålt fisk till dem länge, och som hade sålt dem som vanliga scalarer. Det är ju svårt att veta vad som finns inparat i generna.
                        Senast redigerad av Shepard; 01 February 2008, 16:35.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...