Total make over - hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Total make over - hjälp

    Hej !

    Vet inte riktigt vart ämnet skall postas, men eftersom det rör sig mest om Scalarer och bolivianer, så får det bli här.

    Har ett 240 liters där det går 4 VF Spetsnosskalarer, 4 bolivianer, några mollys och några malar.

    Är inte helt nöjd med hur det ser ut, funderar på en TOTAL MAKEOVER.

    Dvs:

    => Ta bort det fasta innerfiltret (är ett juwel rio 240 liters).
    => Sätta på ett ytterfilter.
    => Plocka bort en hög med växter, plantera om dom som ska vara kvar
    => Flytta runt alla rötter / grottor / stenar.

    Det enda som skall vara kvar på den plats det har idag är den engelska sjöstenen på botten.

    Hela operationen beräknas ta 1-2 dagar.

    Så, hur gör man ?

    Kan ?

    Fiskar och växter tillfälligt bo i ett 222 liters ?
    Där finns det redan en fulltalig besättning av liknande fiskar.

    Vad händer med alla gosiga bakterier i sanden ?
    Dör dom och förorsakar total förgiftning när man drar igång igen ?
    Om man nu drar igång igen dag 2 ?
    Skall man plocka ur sanden och rengöra den ?
    Dvs det blir total nystart...!?

    Om man nu förutsätter en total nystart, hur länge orkar 222 liters karet
    med en "dubbel" besättning innan det börjar bli för "jobbigt" ?

    Hur gör man ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Eller¨??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      222l borde funka att ha fiskarna i under tiden.
      Du skulle ju ta bort juwelfiltret...flytta det till 222l också...så pallar nog 222liters med att hand ha dina fiskar runt 4-6dagar om det skulle behövas...dra bara ner kraften på något av dem...då du får jaga rening istället för cirkulation.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Måste du tömma ur allt vatten när du gör om i akvariet. Dammsug igenom gruset innan böket och byt grumliga vattnet mot nytt när du bökat runt färdigt. Fyll på med en del vatten från tillfälliga akvariet oxå men tänk på det som nystartat ändå. Kanske inte flytta tillbaka alla fiskar på en gång tex
        Senast redigerad av eriahl; 25 January 2008, 13:02.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5
          Håller med föregående talare.. Låt gruset vara så mycket som möjligt. Ta bara ur så mycket vatten som är nödvändigt för att göra din operation, spar eventuellt gammalt vatten när du tappar ur (om så är möjligt). Plantera om och möblera om akvariet men försök att inte röra om gruset mer än nödvändigt. Sedan låter du det grumliga vattnet stå ett tag och du kan suga ur skitvattnet på botten. Då ska du nog ha kvar tillräckligt med bakterier för att sedan flytta över fiskarna igen efter ett par dagar. Om du vill vara på den säkra sidan flyttar du över fiskarna succesivt över några veckor och matar näst intill inget alls.
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av jerker_s
            Håller med föregående talare.. Låt gruset vara så mycket som möjligt. Ta bara ur så mycket vatten som är nödvändigt för att göra din operation, spar eventuellt gammalt vatten när du tappar ur (om så är möjligt). Plantera om och möblera om akvariet men försök att inte röra om gruset mer än nödvändigt. Sedan låter du det grumliga vattnet stå ett tag och du kan suga ur skitvattnet på botten. Då ska du nog ha kvar tillräckligt med bakterier för att sedan flytta över fiskarna igen efter ett par dagar. Om du vill vara på den säkra sidan flyttar du över fiskarna succesivt över några veckor och matar näst intill inget alls.


            det får bli så som denne talare säger.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...