vilka ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    vilka ciklider

    hej!

    ska göra om mitt 300 liter malawi till sydamerika då jag haft malawi i typ ett år och nu tröttnat lite på dom. ok till frågorna

    1 ska ha 6-8 corydoras av nått slag, runt 25-30 kardinal eller rödmunstetror.(ni får gärna komma medförslag på andra tetror som stimmar bra) nåra ancistrus och sen ciklider. vill ha förslag på ciklider till mitt kar då jag inte kan bestämma mig. vill ha ciklider som e lättlekta och vackra.

    2 vill ha tipps på växter samt inredning i karet för just dom ciklider.

    alla ideer e välkomna

    MVH daniel
    Diskus

  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Kör på rödmunstetrorna de stimmar ruskigt bra. Sen skulle du kunna ha någon slags dvärgcklid t.ex kakadua cikldier 1+3 eller någon fjäril 2+2. Som växter skulle du kunna ha svärdsplantor och cacomba och någon anubias kanske men kom ihåg att de inte tål mycket ljus så de måste vara skuggade av någon annan växt texh svärdsplantan. Som övrig inredning kand ha rötter som du kan fästa anbiasen på. Ser fram emot bilder
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      jo man e ju nått av en apistogrammanörd. svärdplantor e la nått av ett måste i ett stort SA kar. efter som jag tänker ha mycke rötter blir de la att man sätter nåra anubias på dom.

      mer mer förslag
      Diskus

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Ett stimm med någon Corydoras och några L-malar skulle sitta gött i den burken också
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          japp som jag skrev först ska jag ha 6-8 corydoras och ett gäng ancistrus. vad jag inte skrev vad att jag har en segelfenspleco i malawit som får hänga med (om han lever då)
          synd att golden nugget ska va så j*vla dyra.

          mer mer förslag
          Senast redigerad av danneregner; 21 January 2008, 18:53.
          Diskus

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            tycker ni att jag ska köpa rötter från pwss eller i butik? va blir billigast i längden?
            Senast redigerad av danneregner; 21 January 2008, 20:08.
            Diskus

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              alla förslag e välkomna vill ha så mycke ideer som möjligt
              Diskus

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Jag har köpt alla mina rötter i butik men det väljer man ju lite själv. Fördelen med butik är ju att du själv väljer vilken du vill ha. Om du vill ha en billig och snygg mal så släng i ett par L-046(skämt)
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  hmm sitter och funderar på nyckelhålsciklider. verkar vara ganska skojiga små firrar.nycklar e väll ganska lungna? skulle kanske bli fint med 2 apistogrammaarter och fjärillar och nåra scalarer hur funkar de tro?
                  Diskus

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    eller kanske blå ciklid. fasen va svårt
                    Diskus

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      danneregner- ska du ha apistogramer och scalarer samt fjäril så ska du absolut inte ha blå ciklider.

                      Nyckelhål och kanske flagg ciklider.
                      Några cordyras och någon snygg l-mal.
                      Nyckelhål är väldigt snälla för att vara 15cm cirka i vuxen storlek likadant med flagg cikliden.
                      Ytterst lite aggro vid lek...samt att de gräver väldigt lite samt att de låter dina växter vara.
                      Laetacara flavilabris, Laetacara dorsigera är ju annars rätt så snygga.
                      Multispinosa, sajica är ju också passande arter.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        Ursprungligen postat av firefox75
                        danneregner- ska du ha apistogramer och scalarer samt fjäril så ska du absolut inte ha blå ciklider.

                        Nyckelhål och kanske flagg ciklider.
                        Några cordyras och någon snygg l-mal.
                        Nyckelhål är väldigt snälla för att vara 15cm cirka i vuxen storlek likadant med flagg cikliden.
                        Ytterst lite aggro vid lek...samt att de gräver väldigt lite samt att de låter dina växter vara.
                        Laetacara flavilabris, Laetacara dorsigera är ju annars rätt så snygga.
                        Multispinosa, sajica är ju också passande arter.
                        jaa jag håller dig så klart.. men inte räkning att flaggciklid skall den så den ätare såpa tetror oxåå och äter upp växter för varning när den blir större.. men går fint med nyckelhålsciklid.. flaggciklid passar med robustfiskar gruppen..

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          #13
                          nej nej om jag skulle ha blå ciklider scalarer och lite större ciklider t.ex flagger
                          Diskus

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #14
                            både multispinoas och sajica verkar intressanta, synd att dom e från centralamerika. aja får la göra ett undan tag kanske. utalar man c:et i sajica som c eller k?

                            har 2 ideer säg till om de blir för mycke fisk.

                            förslag 1 runt 4 scalarer, 6 corydoras, 5 nycklar, 2 fjärillar ,2 apisto (kanske 3 1+2) och l-mal av nått slag.

                            förslag 2. 2 scalarer, 6 cory, 4 nycklar ,2 apisto (kanske 3 1+2) och nåra sajica (hur många ska dom va?) och l-mal

                            MVH daniel
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Klas Bengtsson

                              • March 2007
                              • 424

                              #15
                              Ursprungligen postat av danneregner
                              nej nej om jag skulle ha blå ciklider scalarer och lite större ciklider t.ex flagger
                              ja men den kan hålla tillsammans med scalare jaa för blåciklid o flaggciklid.. för den är mest tuffare den för dom o skalare skall vara vuxen så klart men problem om du har där tetror du som har där kardinaltetror en sak så går inte för dom.. o samma med pansarmal för den arter för blåciklid för den är lite aggressiv o strid när den leker så klart jagar den oxåå.. men svårt lite den skriv för den om vad helst du vill ha den.. den jag har aldrig testa den själv med den för saijialciklid där så den är klart snälla fisk den av den centralamerika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...