Nyckelhålslek! -frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Nyckelhålslek! -frågor

    I mitt nystartade kar på 200 L så har ett par av mina fem Nyckelhålsciklider lagt ägg på en sten undanskymd bakom en rot, under pumpen.
    I karet går just nu endast dessa Nyckelhål och en liten Ancistrus. Samtliga Nyckelhål är hänvisade till motsatta fjärdedelen av akvariet p.g.a leken

    Jag är mer eller mindre överlycklig då jag aldrig någonsin, under 6 år med akvarium, har fått yngel/lek på annat än Molly, Platy, Guppy och Svärdbärare!


    Nu är det så att karet varit igång i 10 dagar och vattnet i det har samma pH som kranvattnet, dvs kring 8 vilket ju egentligen inte passar Nyckelhål.

    Frågor (kommer fler)
    1 - Kan äggen kläckas i så högt pH som jag har?
    2 - Hur lång tid brukar det ta innan äggen kläcks?

    Jättebra om någon vill svara
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Sen hade jag ju köpt några växter idag, då hade jag ingen aning om vad Nycklarna hade tänkt hitta på.

    Växterna måste ju i någon gång, de kan ju inte ligga i påsen hur länge som helst - Vågar man plantera dom försiktigt trots Nyckelhålens lek?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om äggen kläcks i så högt pH vågar jag inte svara på, men om jag minns rätt så är t.ex discusägg känsliga för så´nt, och jag undrar om det inte är därför många scalare och fjärilsciklidlekar också misslyckas. Men om äggen kläcks, så gör de det efter ca tre dagar.

      Jag har själv ett par nu, som hade yngel för ett tag se´n, men ynglen klarade sig inte bland alla glupska fiskar. Men jag tror att paret är på gång igen.

      Du kan nog plantera växterna, om du inte är och rör runt precis där de har lekt.

      Här paret med ynglen.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Shepard; 14 January 2008, 03:12.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Jepps...plantera växter fast inte där de lekt.
        ph8 verkar ju lite väl för nyckelhål...försök sänka med flera rötter eller phminus eller kanske torv i ytterfiltret.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Om äggen kläcks i så högt pH vågar jag inte svara på, men om jag minns rätt så är t.ex discusägg känsliga för så´nt, och jag undrar om det inte är därför många scalare och fjärilsciklidlekar också misslyckas. Men om äggen kläcks, så gör de det efter ca tre dagar.

          Jag har själv ett par nu, som hade yngel för ett tag se´n, men ynglen klarade sig inte bland alla glupska fiskar. Men jag tror att paret är på gång igen.

          Du kan nog plantera växterna, om du inte är och rör runt precis där de har lekt.

          Här paret med ynglen.
          Ansjo har skrivit i en annan tråd att just diskus kan leka i högt pH, även uppemot 8 och att det någon odlare hade odlat diskus i Upsalas kalkstens-vatten. Så det lät inte som att de är så jättekänsliga för pH:t

          I karet finns totalt 6 fiskar, paret inräknat. Karet är ju helt nystartat, att fiskar leker redan under första veckorna trodde jag att jag bara skulle kunna läsa om Hur det än går så borde de ju trivas hyfsat i karet åtminstone

          Jag ska absolut inte hålla på vid deras hörn. De är i det bakre, högra hörnet och växterna ska vara i förgrunden så det borde väl gå.


          Jag har läst att många ciklider äter upp äggen vid första leken/lekarna, gör de det på en gång eller vaktar de någon dag först?

          Tack för dina svar

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Jepps...plantera växter fast inte där de lekt.
            ph8 verkar ju lite väl för nyckelhål...försök sänka med flera rötter eller phminus eller kanske torv i ytterfiltret.
            Jag vet inte exakt pH, bara att det är för högt för att mätas med mitt pH-test som bara går till 7.6. Jag har samtidigt lågt KH, så jag vågar inte köra något ph-minus just nu, men senare ska jag kanske börja höja KH lite grann med bikarbonat och sedan köpa något medel att sänka pH med.

            Men jag får väl se hur jag gör, om jag gör något...

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Mina fjärilar lekte tre dagar efter jag installerade dom i mitt kar, dom gick i som första fiskar.
              Sen åt dom upp några ägg åt gången, med viss hjälp av en liten ancistrus (som också var del i uppstartsomgången). Det roliga var att båda föräldrarna vaktade frenetiskt, vände sig om, käkade upp några ägg, och fortsatte sedan vakta...
              Den här högen med ägg försvann gradvis över tre dagar ungefär... Så ser du att äggen minskar, så kan du nog vara säker på att dom börjar äta upp det.
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                mmmm
                Om du ser minsta tendens till att de ätar av äggen så ta en skål...i med en luftpump..ta vatten från deras lekakvarium.
                Ta upp hela stenen.
                Lägg en syresten nära(inte direkt på) stenen...
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Som det ser ut hittills så verkar det inte som om de käkar några ägg,
                  och jag hoppas verkligen att de inte tänker börja heller!

                  Jag har försökt uppskatta antalet ägg och får det till 70-100 stycken,
                  men de brukar väl inte lägga så många ägg vid första leken heller

                  Planteringen av växterna verkade inte göra någon skada och en av dom var hela tiden och vaktade äggen under tiden.

                  Det är väldigt kul att se på hur de jagar bort övriga fiskar, honan, som är näst minst bland nyckelhålen, är extremt aggressiv och trots storleken har de vanligtvis väldigt stor respekt för henne när hon kommer farande. Om någon skulle sätta sig emot henne så kommer hanen (störst i karet)
                  till undsättning

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Nyckelhål är faktiskt relativt fantastiska vid lek.
                    Vänta tills du får första kullen...då kommer du dessutom märka att deras yngel stannar relativt länge innan de blir bort körda som rivaler.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Jag hoppas ju såå mycket på att äggen ska kläckas,
                      men jag vet ju inte ens om de kan kläckas i mitt pH.

                      Nycklarna verkar inte som om de tänkt käka upp några ägg. Något annat som däremot inte ser bra ut är att ca 10 ägg verkar "mögla" (de är vita och flera av dom luddiga). Är det vanligt? Vad beror det på?


                      Mitt innerfilter verkar vara VÄLDIGT igensatt, den pumpar nästan ingenting
                      Och jag vågar inte ta upp och krama ur den så länge Nyckelhålen är där med äggen...

                      Vi får se hur det hela går

                      Kommentar

                      • PatrikN
                        • November 2007
                        • 116

                        #12
                        Är så nyfiken så jag måste fråga
                        Köpte ett akvarium på blocket för en vecka sedan (300L)
                        Med bla. snäcklekare (tanganyika)
                        Och i dag när jag fixade med mitt andra akvarium som jag har malawi i så såg jag snäcklekarna "pussas" dra i varandra.
                        Är detta tecken på lek?
                        eller dominans?

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Äggen har kläckts idag!
                          Dock tror jag bara det är 20-30 yngel totalt,
                          men att de kläcktes alls är egentligen över förväntan

                          Jag tycker paret sköter sig riktigt bra trots allt, åtminstone för att vara första leken. Min kompis startade en artemiakläckning idag, och kommer starta en ny varje dag så länge ynglen lever, så de får nåt att äta. Om de nu överlever så länge att de blir frisimmande alls.

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Hoppas dina nycklar inte äter upp ynglen bara.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Det är mig det är fel på, absolut inte Nycklarna

                              Jag känner mig helt hemsk, minns ni att jag nämnde att pumpen knappt pumpade någonting? Det var verkligen ingen underdrift... Morgonen efter att äggen kläckts stod samtliga Nyckelhål under ytan och snappade luft. Jag ryckte in med akutåtgärd 5 minuter innan jag skulle gå till skolan och bytte snabbt som bara den två hinkar vatten och kramade det värsta ur filtret så den kom igång som den skulle.

                              Vid det laget var ynglena redan borta, men de andra invånarna mår bra nu i alla fall. Lite tur mitt i klantigheten att syret började ta slut så tidigt på förmiddan att jag var hemma, och inte när jag hunnit gå till skolan... Annars hade dom fått ordentligt med syre på 7 timmar och hur de hade klarat det vill jag inte veta.

                              Att jag inte fixade pumpen tidigare, jag är verkligen korkad
                              Men man lär sig av misstag och nästa gång väntar jag inte med att fixa pumpen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...