Fjärilsciklidyngel, hjälp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    Fjärilsciklidyngel, hjälp !

    Tjenare! Jag fick häromveckan suget att starta upp mitt gamla akvarium jag hade igång när jag var yngre. Det är dock på ca.25l (!) men det fick duga att se om jag skulle bli intresserad tillsvidare. Jag köpte ett par fjärilsciklider som bor i akvariet tillfälligt medans jag är på jakt efter ett större (200-250l). Nu har jag haft dom en vecka och när jag kom hem från jobbet såg jag att de var i full fart med att lägga/befrukta massa ägg som dom lagt på en platt sten. Jag är ju helt oförberedd på detta och trodde verkligen inte dom skulle trivas SÅ bra i det lilla akvariet men vad visste jag. Jag tror dock inte att det kommer bli några vuxna fiskar direkt på deras troligen första kull men bättre att vara förberedd!

    Nu har jag inte någon erfarenhet av yngel och har en del frågor till er mer "erfarna"

    Ska jag behålla temp. i akvariet eller ska jag höjja eller sänka den?
    Vad äter dom?
    Stör jag dom om jag byter vatten och tvättar pumpfiltret?
    Finns det något mer jag bör tänka på?

    Lägger till fler frågor om jag kommer på senare, tacksam för alla svar och tips!
    Senast redigerad av Abergoner; 05 January 2008, 17:18.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Man har avlat hårt på fjärilsciklider genom tiderna och det har lett till att de flesta fjärilsciklider glömt bort vissa naturliga instinkter, som hur dom föder upp yngel. Det bästa sättet vore att föda upp ynglena artificiellt. Du kan läsa min artikel på zoonen om odling och lite mer:
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • nickee
      • December 2004
      • 119

      #3
      jag tycker du ska låta dom sköta det själva och se om dom klarar det innan man tar bort dom eller föräldrarna.
      sincerely nicke

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av nickee
        jag tycker du ska låta dom sköta det själva och se om dom klarar det innan man tar bort dom eller föräldrarna.
        Ja, det tycker jag också du ska göra. Om du har tur så kanske du fått några fjärilar som klarar yngelvården. Dock så finns det inte många ciklider som klarar första leken, så den får du vara beredd att offra.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Abergoner
          • December 2007
          • 86

          #5
          Tack för de snabba svaren! Joo jag ska låta dom ta hand om ynglen på egen hand tills dom lyckas. Om den här kullen misslyckas hur lång tid kan det ta innan dom leker igen?

          Vic: I din "artikel" om fjärilsciklid odling nämner du att man kan använda en Artemia-sil för att sila vanligt fling foder åt ynglen, vart köper man en sån?

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Fjärilarna brukar vara bra yngelvårdare annars.
            Dock så bör man hålla ett öga på dem så att man vet när ynglena blir frisimmande.
            Eller larver.
            Jag gjorde som så att jag använden en hävert och tog upp cirka hälften av ynglen och hade dem i en guldfiskkupa med vatten från deras lekakvarie.
            Ett brilliantfilter...ställde kupan ovanpå deras lekakvarie och hade bra temp...
            Sen matade jag med cyklops, bosmider, baby foder...tills de var cirka 1-1½cm
            sen flyttade jag dem till det ursprungliga akvariet.
            Ska du dra upp/få äggen att kläckas på konstgjord väg...placera lekplatsen i en skål(alltid samma vatten/temp) som du tog den från och använd en luftpump med syresten...på lägsta som du placerar en bit från äggen...inte direkt på.
            Om du vill öka kläcknings farten så öka tempen med ½-1grad...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Abergoner
              • December 2007
              • 86

              #7
              Okej, tack för tipsen!

              Nu under natten har nästan alla ägg kläckts, förutom några som antagligen är döda, men jag kan inte hitta några larver någonstans? Eftersom jag har engelsk sjösten som grus i akvariet kanske dom små liven ramlat ner igenom gruset, kan dom ha gjort det eller är dom bara så små att jag inte ser dem?

              //MVH Viktor

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                De kvarvarande äggen kanske har en vitprick i sig?
                Troligtvis så har de inte blivit befruktade.
                Larverna är oftast väldigt små...och man kan stirra sig blind på där föräldrarna vaktar.
                Oftast en grop där de turas om att fläkta med sina fenor.
                Har du tur kan du se de små som ett gytter av små svansar.

                Engelsksjö sten gör det tyvärr svårare att se ynglena innan frisimmandet...
                Hade du haft sand eller fint grus(1-3mm) hade du fått sätt små gropar som dina fjärilsciklider grävt och som de kommer flytta ynglena mellan.

                Hoppas du får se lite frisimmande yngel om 2-3dagar...de brukar ploppa upp ut gruset när de förbrukat sin gulesäck.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Abergoner
                  • December 2007
                  • 86

                  #9
                  Häftigt! Ja dom få ägg som var kvar tror jag också var obefruktade eller så har dom ruttnat. Fjärilarna har rensat bort dom nu så stenen är ren och fin förutom en del öppna skal, får se om dom kommer fram senare

                  Om dom gör det så vad är bäst foder för dom förutom artemia (tycker det låter alldeles för omständigt att hålla på med) ? Har hört att cyclops (stavning?) ska vara bra men vad tycker ni?

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    Hmm.. om du möjligen får alla att överleva eller iaf några stycken så är jag väldigt intresserad av att köpa ett par. Att hitta ett lekpar fjärilar som dessutom har yngelvården kvar är tydligen inte helt enkelt numera...
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • Abergoner
                      • December 2007
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av ize
                      Hmm.. om du möjligen får alla att överleva eller iaf några stycken så är jag väldigt intresserad av att köpa ett par. Att hitta ett lekpar fjärilar som dessutom har yngelvården kvar är tydligen inte helt enkelt numera...
                      Ojj jag har inte tänkt så långt än men visst skulle det vara möjligt, dock bor vi ju långt ifrån varandra men det är ju upp till dig om du vill åka

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Abergoner- cyklops och sen bosmider funkar bra.
                        Även seras/tetras baby fooder(är som mjöl).
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #13
                          Ursprungligen postat av Abergoner
                          Ojj jag har inte tänkt så långt än men visst skulle det vara möjligt, dock bor vi ju långt ifrån varandra men det är ju upp till dig om du vill åka
                          Hehe.. jag/sambon åker till Tokholmen lite då och då för arbetets skull så det ska väl kanske kunna ordnas
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • Abergoner
                            • December 2007
                            • 86

                            #14
                            Ursprungligen postat av firefox75
                            Abergoner- cyklops och sen bosmider funkar bra.
                            Även seras/tetras baby fooder(är som mjöl).
                            Precis svaret jag sökte

                            Ursprungligen postat av ize
                            Hehe.. jag/sambon åker till Tokholmen lite då och då för arbetets skull så det ska väl kanske kunna ordnas
                            Okej jag hör av mig ifall några klarar sig då

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #15
                              Ursprungligen postat av Abergoner
                              Okej jag hör av mig ifall några klarar sig då
                              Låter bra
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...