Diskus gillar inte mygg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Diskus gillar inte mygg??

    En utav mina diskusar vägrar käka röda mygg... Den simmar fram när jag kastar i mat så den vill käka men den vill inte ha oxhjärta och röda mygg... Ska jag testa med nått annat foder (isåfall vad) eller hur ska jag göra med den?? Den simmar i ett kar på 240, 30 grader och tillsammans med 6 andra diskusar och några malar... Jag fick slut på mygg och mata med oxhjärta ett litet tag och köpte senare mygg, det var ungefär efter då den sluta käka mygg.. Han jag köpte den utav mata med bara med röda mygg så den borde älska det (vilket den gjorde innan) men nu...
    Senast redigerad av Verbal-slaughter; 01 January 2008, 23:41.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skiter den som den ska och den har inte börjat mörkna och ställa sig för sig själv?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Verbal-slaughter
      • June 2007
      • 272

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skiter den som den ska och den har inte börjat mörkna och ställa sig för sig själv?
      Såg nyss avföringen och tyvärr e den kritvit... men avföringen är inte genomskinlig utan ser lite slemmig ut... Den ställer sig för sig själv och är mörk... Vad är behandlingen för det, är det tarmparasiter eller vad det kallas ? Den kan andas med båda gälarna och andningen är normal
      Senast redigerad av Verbal-slaughter; 02 January 2008, 15:28.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan regga dig här: http://www.diskus-varberg.com/forum/...p?TOPIC_ID=117 och kolla på medicin eller här: http://www.bldiscus.com/content/se_s...=discusmedicin och det funkar klockrent att beställa från båda ställena.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Du kan regga dig här: http://www.diskus-varberg.com/forum/...p?TOPIC_ID=117 och kolla på medicin eller här: http://www.bldiscus.com/content/se_s...=discusmedicin och det funkar klockrent att beställa från båda ställena.
          aa får nog fixa därifrån, tack så mycket för länkarna.. Men du, jag matar diskusarna 4-6 gånger om dagen eftersom dom fortfarande är små och tempen ligger på 30, ska jag ändra på nått eller går det bra att fortsätta så? Byter vatten varann dag, 30%

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag kör nästan likadant med mina smådiskus men i ett naket kar och byter vatten varje dag, vet inte riktigt hur du har det med den förstnämda saken.
            När jag avmaskar dem mellanåt matar jag mindre i ett par dagar så det inte blir lika mycket skit från dem då medicinen tar död på alla filterbakterier så det inte blir nitrit i karet.
            Om du gör vattenbyten under tiden du medicinerar så får du spä på med medicin för det vattnet du tömmer ut så du bibehåller koncentrationen och får full effekt. Sedan ska du även medicinera en gång extra efter några dagar så sjukdomen är helt borta från karet. Detta har funkat bra för mina diskus och räddat fisk som för några år sedan skulle vara dödsdömd innan denna effektiva medicin fanns på marknaden.

            Sedan är det ingen fördel att mata med röda mygglarver då en del parasiter kan komma därifrån och det är heller inte mycket näring i detta foder, prova istället att byta ut mygglarverna mot tex artemia som fisken äter lika gärna och som är ett bättre foder.

            Skulle det vara någon som har något att invända mot denna metod är det fritt fram att säga sin åsikt då jag inte är någon medicinexpert!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Kan nån berätta hur kan man hindra diskusarna från att få maskar/parasiter i tarmarna annat än kanske mata med artemia istället för mygg? Vad är det som orsakar sånt?
              Senast redigerad av Verbal-slaughter; 04 January 2008, 21:46.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vad jag har hört så finns dessa parasiter latent i kroppen på diskus, och inte så mycket att göra något åt. Händer det något i karet så är det då risk att sjukdomen bryter ut och då får man medicinera. Man kan även medicinera i förebyggande syfte så att det aldrig hinner bryta ut, men då är nakna kar att föredra då medicinen slår ut bakterierna i karet.
                Att röda mygg kan ha skit med sig redan från början är kanske mer eller mindre allmänt känt, och det är nog ingen nackdel att skippa denna föda, och inte heller av den anledningen att det är mest vatten och inte mycket näring i det fodret.
                Den enda gången jag använder röda mygg är när fisk inte är riktigt på hugget så man får igång matlusten och då även kan se om de matvägrar. Äter de inte röda mygg så är det något som är galet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...