Glupsk Oscar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • feb
    • October 2002
    • 148

    Glupsk Oscar..

    Hallo.
    Upptäckte att en av mina Oscar har gått hårt åt en Corydoras Concolor när han försökte äta upp den.
    Kan den fastna eller något?
    Reder han ut det själv tros?
    Han verkar något andfådd.

    Kolla länkarna för bilder.

    Bergman
    http://www.vaxjodyksallskap.se
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Att ha påfåglar med pansarmalar är ingen bra idé, eftersom påfåglar blir stora och glupska, och äter småfisk. Har för mig att jag har läst att de bland annat äter Corydoras i sin naturliga miljö.

    Du kan behöva rädda påfågeln, pansarmalar spänner ut hårda fenstrålar för att försvåra för rovfisken att svälja dem, och då kan de fastna. Har du tur lyckas du rädda båda, men när jag hade några små tuppkammar som försökte äta upp några Corydoras elegans, så lyckades jag bara rädda tuppkammarna, malarna blev för slitna i räddningsförsöken.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • feb
      • October 2002
      • 148

      #3
      Tack för tipset.
      Räddningsaktionen gick sådär, den satt för hårt fast, vågade inte ta i för mkt heller.
      Pansarmalen var död dock redan när jag upptäckte intermezzot. Nu verkar cikliden helt återställd.
      Det stämmer att de är glupska, han i synnerhet. Fast han hade en mal i gapet så försökte han roffa åt sig all mat när jag matade de andra.
      Kan man ha någon mindre stimfisk överhuvudtaget med dessa ciklider?
      Bergman
      http://www.vaxjodyksallskap.se

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nja, alla mindre stimfiskar blir nog förr eller senare mat till påfåglar. Det är nog stora stimfiskar som t.ex skivtetror som gäller.

        Visserligen verkar det som om påfåglar kan lära sig att inte se vissa mindre fiskar som mat, ungefär som katter kan lära sig att smådjur i hemmet inte är mat. Har, om jag minns rätt, läst om en påfågel som försvarade en liten mal mot andra fiskar, så länge andra fiskar lät malen vara, så gjorde påfågeln inget, men om de attackerade den, så fick de sina fiskar varma, så att säga. Har för mig att det var så det var, men om det är sant vet jag inte.

        Småfiskar som finns i akvariet från början, se´n rovfiskarna är små, kan få vara ifred, har jag fattat det som, men säker kan man nog aldrig vara.
        Senast redigerad av Shepard; 31 December 2007, 13:40.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...