Palettciklider, hane hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blbftw
    • November 2007
    • 16

    Palettciklider, hane hona?

    Hejsan, var idag iväg och skulle köpa 2 stycken palettciklider, en hane och en hona. Så jag bad om detta och så fick jag med dom hem. Men något är nog fel, den paletten som dom i affären sa var hanen, är ganska stor, fast med en hyfsat rejäll buk som är röd. Samt honan som dom sa i affären hon är lite mindre, men inte alls någon stor buk och jag kan endast se ytterst lite röd färg knappt något alls. Det stod i affären det skulle vara en version kallad "Superröd". Men alltså ska det inte vara tvärtom? honan ska vara röd på buken och ha en rund buk medans hanen ska vara mer avlång och större än honan?

    Tack för svar.
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Paletter är afrikaner. Men dina aningar stämmer precis! Honor är mindre och lite knubbigare med röd buk medan hanen är mer långsträckt och ingen röd teckning på magen.
    / Rickard

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      ...om det inte är den odlingsform av palett där hanen har röd strupe och röd mage.
      Vad jag sett är denna odlingsform idag klart vanligare i handeln än standard-paletten med gul strupe - och "superröd" låter defintivt som en odlingsform.
      Senast redigerad av Azur; 26 December 2007, 17:43.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • blbftw
        • November 2007
        • 16

        #4
        Ursäkta för felplaceringen av denna diskussion, Azur, jag kunde inte se bilden som du la, hade tydligen inte tillstånd? hanen är större men han är inte avlång utan mera rund bara. Kan det hända jag fått en stor hona och hanen är liten?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jo, det är klart det är möjligt, men svårt för oss att avgöra utan foto.

          Den röda odlingsformen av palett är f.ö. samma som är på bilden vid zoopets artdatablad för palett.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • blbftw
            • November 2007
            • 16

            #6
            Så ser den inte ut, ska försöka ta bilder.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag har förstått är varianten där hanen har helt röd undersida inte en odlingsform, utan förekommer i vilt tillstånd. De brukar nog oftast säljas som dubbelröd. Jag har ett par nu, där hanen har helt röd undersida, om än rätt svagt än så länge (vissa av hanarna i affären hade starkare röda undersidor), och de påstås vara F1.

              Jag har för mig om att jag har läst att det finns både "röda" och "gula" hanar i naturen, den sistnämnda är den i akvarier "vanliga" varianten. Tror de skrev nå´t om en teori, att "röda" hanar får hjälp av "gula" hanar att hålla revir, tills dessa är stora nog att hålla egna revir. Om det stämmer vet jag inte.

              Könsskillnaderna tycker jag att man enklast ser på kroppsformen. Honan är kort och knubbig, även om små honor som inte är lekmogna kan se ganska smala ut. Hennes fenor är korta och avrundade, även bukfenorna. Stjärtfenan är rätt färglös, och har en ganska rak bakkant. Hanen däremot är mer långsträckt, även om välmatade hanar också kan se ganska kraftiga ut. Han har större och spetsigare fenor, stjärtfenan är spetsig, och betydligt mer färgad än honans. Antalet svarta fläckar i stjärtfenan kan variera, ibland finns inga alls, och det finns honor som har en fläck i stjärtfenan, även om de flesta saknar det.
              Senast redigerad av Shepard; 26 December 2007, 18:10.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Jag har också ett par dubbelröda paletter och hanen är Röd hela tiden på hela buken. honan är inte det minsta röd. förutom vid lek så klart.

                Men bilder skulle inte skadda så kan vi hjälpa dig.


                Bild på en hane
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • blbftw
                  • November 2007
                  • 16

                  #9
                  Så, har ni fixat bilder, tog med mobilen, men det går o se.

                  bilderna ligger på denna länken



                  tack för alla snabba svar än så länge

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    2 honor är det du har fått tag på, Sa dom i affären att det var hona och hane åk och klaga...Vart är dom köpta?
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • blbftw
                      • November 2007
                      • 16

                      #11
                      Köpta i trelleborgpå valen (ett köpcentrum) vet inte riktigt var affären hette, det var alltså till o med två honor, är du säker? och om jag nu ska få en bytt vilken ska jag då byta?

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Jag skulle byta den bleka honan. eller den du tycker är fulast. Jag är säker på att det är 2 honor, hanar har färg ända ut till spetsen på ryggfenan. och den brukar vara något längre med..
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Japp, två honor. Om jag var du, skulle jag behålla den rundare med de starkare färgerna (som du skriver är en hane), den ser ut att vara snyggare, och i bättre kondition. Den andra bör du få byta mot en hane.
                          Senast redigerad av Shepard; 26 December 2007, 18:56.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • blbftw
                            • November 2007
                            • 16

                            #14
                            Tack för allt , det första jag ska göra imorn är att ringa dom, rätt kul ändå hur man ber specifikt om att få en hane och en hona, och som sagt palettcikliderna verkar ju vara en av de fiskar som är lättast att se skillnad på. Än en gång tack för allt

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Kul om man kan hjälpa till

                              Tyvärr verkar många affärer inte kunna så mycket om det de säljer som man skulle kunna kräva, med tanke på att de säljer levande djur. Och ibland verkar de t.o.m ljuga, för att få sålt här och nu, oärligt, och kortsiktigt tänkande.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...