handdator

Visa fullständig version : Eget filter?

firefox75
2007-11-29, 14:57
Nu står det stilla som vanligt.
Skulle tillverka ett filter hade jag tänkt.

Köpte en Eheim compact 1000 samt 1st A4 filtermatta grov.

Vad sjutton ska jag göra för filter?
De i akvarieaffären körde med pumpen bakom filtermattan i ett hörn...men det kan ju inte jag göra....vill ju liksom inte tömma hela akvariet för att silikonera dit några glasbitar som ska hålla filtermattan på plats.

Funderade ett tag på att använda en bunke...som jag kan sänka ner i vattnet och låta pumpen dra vatten uppifrån och ned för att sen kasta ut det ovanför vattenytan...eller strax under.

Andra funderingen var att ta mitt gamla 90liters som inte används och placera det under det stora akvariet...dela av med fyra glasskivor och sen lägga i lite olika typer av filtermaterial.
Sen får pumpen pumpa upp vattnet till akvariet igen.

Alternativ är att ta en blomlåda och silikonera dit en slangvid ena änden och sen borra några småhål i andra...fylla det med allehanda filtermaterial...
Låta pumpen trycka uppvattnet för att det sedan ska få själv rinna ner.

Asså tankarna är många...

Men jag behöver hjälp...ritningar samt förslag omedebart är av vikt.

Stew
2007-11-29, 15:18
Jag brukar använda ett pvc-plaströr (du vet sådana som byggare lägger sladdar i). Välj en diameter som passar runt insuget på din pump.
Såga två jack i ena ändan. SÅ det blir ett kryss. Tvinga på den över insuget. Går även att använda en värmepistol. Borra massa småhål i röret. Sätt en kork i den nedre biten.
Klipp till en 15x15cm filtermatta med samma längd som röret. Använd en låååång kniv och skär ett hål i den. Stoppa ner pvc-röret här. Voila ett grymmebra filter. Nästan gratis :)
Problemet är att det inte är så snyggt. Brukar försöka gömma det där det går. Andra problemet är att jag inte är säker på att din pump har ett insug där du kan klämma på ett rör?

firefox75
2007-11-29, 15:34
Stew...neps...tyvärr så har inte min pump något sådant...
Håller själv med att det skulle varit det bästa.

Nåväl...får la såga till en bunke av pvc och lägga pumpen i botten och sen låta den dra ner vatten genom den blåfiltermassan.
Ska eventuellt köra med lite makaroner som mellan lager.

åheim
2007-11-29, 16:07
så här gjorde jag mitt hörnfilter utan att silicona lister!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108691

firefox75
2007-11-29, 16:28
Hmmm...lutar åt en bunke istället...

Kommer dock skära ut lite strängar på två sidor 3cm från botten och uppåt och placera filtermattan inuti.
Sen pumpen innanför.
Med lång slang upp och sen en vinkel...

issus
2007-11-29, 17:19
Jag brukar använda ett pvc-plaströr (du vet sådana som byggare lägger sladdar i). Välj en diameter som passar runt insuget på din pump.
Såga två jack i ena ändan. SÅ det blir ett kryss. Tvinga på den över insuget. Går även att använda en värmepistol. Borra massa småhål i röret. Sätt en kork i den nedre biten.
Klipp till en 15x15cm filtermatta med samma längd som röret. Använd en låååång kniv och skär ett hål i den. Stoppa ner pvc-röret här. Voila ett grymmebra filter. Nästan gratis :)
Problemet är att det inte är så snyggt. Brukar försöka gömma det där det går. Andra problemet är att jag inte är säker på att din pump har ett insug där du kan klämma på ett rör?

Jag tänkte göra en sådan och ha bakom en modul med en massa borrade hål i. Hur mkt flås bör man ha i pumpen? Jag har en liggande på 450l/h. Borde funka?

Utöver detta ska jag köra med ett Fluval ytterfilter som pumpar 1000l/h. Detta i ett 375l kar.

MVH

Stew
2007-11-29, 18:43
Jag tänkte göra en sådan och ha bakom en modul med en massa borrade hål i. Hur mkt flås bör man ha i pumpen? Jag har en liggande på 450l/h. Borde funka?

Utöver detta ska jag köra med ett Fluval ytterfilter som pumpar 1000l/h. Detta i ett 375l kar.

MVH

450l/h tycker jag är för lite för en såpass stor filtermatta... Hade varlt någon på det dubbla ungefär.. Fast det kanske blir för mycket rörelse i karet då?
Hmm... 450liter/h fungerar ju bra om du kör en lite mindre filtermassa. Typ 10x10x25cm. Blir ju bra med extra "rening" ändå!

MagicFingers
2007-11-29, 19:55
går inte att vika mattan runt hela pumpen?
kanske "sy" ihop den med fiskelina..

Fuzzop
2007-11-30, 13:36
Har för mig jag läste om nån som satt en matta så där i hörnet och bara tryckte ner en bunt sugproppar för att hålla den på plats istället för att silicona glaslister, så min tanke va några sugproppar med hål i som du kan dra ett gummiband imellan och hålla filtermattan på plats, eller kanske bara gröpa ur lite i filtermattan och limma in ett par sugproppar där så den sitter snyggt utan några synliga hållare alls :)

firefox75
2007-12-01, 09:12
Blev som jag skrev en bunke.
På minner om ett stort j%#"la innefilter:D
Karvade ut fina skåror på tvåsidor...bunken har dessutom handtag så jag kan när som helst lyfta upp den för rengöring.