handdator

Visa fullständig version : 4 körsbär kvar av 20 st ?? Vad händer!

chessman
2007-10-22, 11:21
Historik:
Har haft detta 20L kar igångsatt i ca ett år har haft det som yngelkar lite nu och då.. men under ca ett halvår så var det enbart växtakvarie innan desssa små liv flyttade in. Ph 7,5 och Nitrit ligger på 0. Däremot så har jag haft lite problem med hög temp 28 grader går den upp på även fast jag har ett öppet kar och flytväxter?? Ska försöka hitta en annan lampa (lågenergi) har jag fått tips om.

Hmmm nu tänker jag fram och tillbaka hur jag ska göra... ska jag flytta dem och riskera att de inte gillar att flyttas och jag förlorar de jag har kvar....??!!
Jag har mitt välvda som de skulle kunna flytta till där det går yngel just nu.
Ph 7 och Nitrit 0.
:confused: Eller ska jag hålla tummarna att jag får behålla de fyra jag har kvar utan att jag flyttar dem?!

Hjälp.. känns som om jag inte kan tänka klart just nu. :(
Medans jag väntar på svar så gör jag återligen Ph och Nitrittest i karet. Det var en vecka sen jag gjorde de.

Eliza

Mamma Mia
2007-10-22, 11:36
så pass varmt kan vara syrebrist... värme bidrar också till högre bakteriehalter. Byt med kallt vatten!

chessman
2007-10-22, 11:47
så pass varmt kan vara syrebrist... värme bidrar också till högre bakteriehalter. Byt med kallt vatten!

Hmm men då föredrar jag nog att flytta dem till ett akvarium där värmen är stabil.. eler hur?
Har tagit Nitrit och Ph nu och den är 0 resp. 7,5

Nu är jag nära att bestämma mig för att flytta dem till mitt välvda... Någon som har något att invända mot de?
ELiza

Paatsu
2007-10-22, 12:56
Har du mycket växter så kan vattnet vara rätt så mineralfattigt, då kan räkorna få problem med att ömsa skal.

Göddar du något i växtkaret? Nitrat är ju också dödligt vid högre halt.

chessman
2007-10-22, 16:26
Har du mycket växter så kan vattnet vara rätt så mineralfattigt, då kan räkorna få problem med att ömsa skal.

Göddar du något i växtkaret? Nitrat är ju också dödligt vid högre halt.

Nä jag göder inget där...nä inte så mycket växter heller..
Jag flyttar dem till mitt välvda.... de får gå som det går... Känns fel att ha dem kvar i detta kar...när de inte verkar trivas.
Kör droppmetoden när jag koppar in dem till det välvda.

Eliza