Shong i medaljongen? OT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Shong i medaljongen? OT!

    Vad kommer uttrycket ''shong i medaljongen'' i från?
    Varför säger man det?
    Det låter töntigt.
    OT!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Tjong i medaljongen, då rullar vi igång'en var något Egon Kjerrman körde med i radio och tv. Har jag för mig.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Japp! Daniel är spot on här! Tjong i medaljongen sade Egon Kjerrman i både radio och TV-programmet Halvsju - med Drutten och Gena samt John Blund. (1970-tal)
      Det var när någon barnfilm skulle rullas igång.

      Uttrycket tror jag härstammar från att man slog till på en liten Gong-gong (cymbal) då teaterpjäser, främst i Radio skulle sändas.
      Ex; Ploooooonnnnggg... Radioteatern ger... o.s.v.

      Man tjongade alltså till på en liten medaljongliknande cymbal, därav uttrycket!

      Edit; uttrycket användes förr också vid häpna och uppskattande utrop, typ; Tjong i medaljongen - det där var konstigt. Eller; Tjong i medaljongen - vilken toppsnäcka! (söt flicka - snygg tjej).
      1966 kunde man, i det svenska bidraget till eurovisionsschlagerfestivalen - Nygammal vals, höra Lill Lindfors och Svante Thuresson sjunga; Tjong i medaljongen - vilken schysst mamsell... o.s.v.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 October 2007, 12:03.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av MaxB
        Japp! Daniel är spot on här! Tjong i medaljongen sade Egon Kjerrman i både radio och TV-programmet Halvsju - med Drutten och Gena samt John Blund. (1970-tal)
        Det var när någon barnfilm skulle rullas igång.

        Uttrycket tror jag härstammar från att man slog till på en liten Gong-gong (cymbal) då teaterpjäser, främst i Radio skulle sändas.
        Ex; Ploooooonnnnggg... Radioteatern ger... o.s.v.

        Man tjongade alltså till på en liten medaljongliknande cymbal, därav uttrycket!
        Tänk så mycket kul fullkomligt värdelös kunskap det finns
        Impad
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jag puttade upp den värdelösa kunskapsfrekvensen ytterligare i en "Edit" i förra inlägget!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 October 2007, 18:40.

          Kommentar

          Arbetssätt...