handdator

Visa fullständig version : Shong i medaljongen? OT!

3 guppy
2007-10-15, 21:37
Vad kommer uttrycket ''shong i medaljongen'' i från?
Varför säger man det?
Det låter töntigt.
OT!:D

Daniel Blom
2007-10-15, 21:49
Tjong i medaljongen, då rullar vi igång'en var något Egon Kjerrman (http://sv.wikipedia.org/wiki/Egon_Kjerrman) körde med i radio och tv. Har jag för mig.

Mats Bryzell
2007-10-16, 10:41
Japp! Daniel är spot on här! Tjong i medaljongen sade Egon Kjerrman i både radio och TV-programmet Halvsju - med Drutten och Gena samt John Blund. (1970-tal)
Det var när någon barnfilm skulle rullas igång.

Uttrycket tror jag härstammar från att man slog till på en liten Gong-gong (cymbal) då teaterpjäser, främst i Radio skulle sändas.
Ex; Ploooooonnnnggg... Radioteatern ger... o.s.v.

Man tjongade alltså till på en liten medaljongliknande cymbal, därav uttrycket!:)

Edit; uttrycket användes förr också vid häpna och uppskattande utrop, typ; Tjong i medaljongen - det där var konstigt. Eller; Tjong i medaljongen - vilken toppsnäcka! (söt flicka - snygg tjej).
1966 kunde man, i det svenska bidraget till eurovisionsschlagerfestivalen - Nygammal vals, höra Lill Lindfors och Svante Thuresson sjunga; Tjong i medaljongen - vilken schysst mamsell... o.s.v.

Kjell Fohrman
2007-10-16, 10:50
Japp! Daniel är spot on här! Tjong i medaljongen sade Egon Kjerrman i både radio och TV-programmet Halvsju - med Drutten och Gena samt John Blund. (1970-tal)
Det var när någon barnfilm skulle rullas igång.

Uttrycket tror jag härstammar från att man slog till på en liten Gong-gong (cymbal) då teaterpjäser, främst i Radio skulle sändas.
Ex; Ploooooonnnnggg... Radioteatern ger... o.s.v.

Man tjongade alltså till på en liten medaljongliknande cymbal, därav uttrycket!:)
Tänk så mycket kul fullkomligt värdelös kunskap det finns:D
Impad

Mats Bryzell
2007-10-16, 10:52
Jag puttade upp den värdelösa kunskapsfrekvensen ytterligare i en "Edit" i förra inlägget!:)