handdator

Visa fullständig version : Black molly-yngel, hjälp mig!

Gippa
2007-08-13, 10:13
Hej,

Jag är ny både här och som akvarieägare. Kommer därför säkert att komma med en hel hög dumma frågor, hoppas att ni har överseende.

En av black molly honorna var jättetjock när vi köpte henne för c:a en vecka sedan. I går hade hon fått två yngel. Hurra! Glädjen blev stor. Precis vad vi hoppats på!!!

Idag förbyttes glädjen mot sorg.
Jag hade satt henne + ynglen (+ växter) i en yngelkasse, men i dag är yngeln borta.
Nu till mina frågor.
Skulle jag låtit henne föda i akvariet (20 liter) och bara flyttat ynglen?
Blir det inte fler än två (2!!!) yngel? Jag hade hoppats på ett litet yngelstim...
Hur länge ska jag bevaka henne och spana efter fler yngel?
Hur främjar jag förutsättningarna för fler "tjocka magar" på mina black molly och guppy?

Som sagt, jag ÄR nybörjare...:)

/Gippa

ansjo
2007-08-13, 10:21
Du behöver inte göra någonting för att honan ska bli tjock igen, utan det sköter sig själv;).
Att ynglen blev borta beror på att hon åt upp dem när de kom ner tillsammans i yngelburen, och det är samma anledning till att du inte ser fler i karet. Karet är litet, så även om du har en del växter så har de ingenstans att ta vägen och blir därmed mat.
Det bästa du kan göra dels för fiskarna och dels om du vill ha yngel är att skaffa ett lite större akvarium så fort som möjligt. Det är även lättare att sköta om ett akvarium och få balans i det om det är lite större.
Och välkommen hit förresten!

Gippa
2007-08-13, 10:32
Tack Anders,

Jag har ett på 63 liter med ciklider, barber och malar. Dit flyttade jag yngelkassen. I det minsta akvariet har jag guppy och black molly. Yngeln gömde sig bakom en liten lerkruka jag stoppat ner (jo, jag har självklart växter oxå :))
Skulle jag fiskat upp bara ynglen och lämnat mamman??

/Gippa

ansjo
2007-08-13, 10:36
Japp!
Där fick du ett riktigt uttömmande svar:p!