handdator

Visa fullständig version : Dagaktiv Ancistrus

Zirconia
2007-05-17, 14:12
Måste bara höra lite..

Jag vet inte, vi har haft vår Ancistrus 3 dagar nu ca, och han går typ och lägger sig när vi släcker lampan och sover bakom pumpen där det är som allra mörkast (han har ett skepp och grotta också)..

Han är uppe och rör sig mest då det är ljust på dagen..

Jag vet inte om dom på djuraffären nånsin släcker sina lampor eller om det lyser dygnet runt, han kanske inte har nån aning på vad han ska ha för dygnsrytm?

Algtabletten jag lade ner ägnade han inte en blick, den har bara luckrats upp nu, då han "sovit" bakom pumpen hela natten och morgonen typ..

Jag vet inte hur man ska bära sig åt riktigt..

Antingen så hade han ätit sig mätt iaf på dom få alger vi har kanske.. jag vet inte, han ville inte äta på algtabletten igår iaf.. satt och tuggade mest på silikonlisterna, upp och ner hela tiden, och sen gick han och sov typ när vi släckte..

och kom inte fram sen heller.. jag var vaken väldigt sent så..

LinneaHYLK
2007-05-17, 15:33
hmmm =/ min ena ancistrus är också dagaktiv. Men det beror nog mest på att jag matar fiskarna varje morgon när det tänds, å då kommer han också fram och vill ha mat.

Om du har möjlighet att lägga i gurka eller en bit broccoli som får ligga i akvariet under natten och antagligen inte går åt av fiskarna direkt så har han ju möjlighet att mumsa när han vill. Så matningen borde inte vara något problem även om han har konstiga sovvanor...

macke_fisk
2007-05-17, 16:33
alla mina ancistrusar jag någonsin haft har varit både dag- och nattaktiva.......

Zirconia
2007-05-17, 19:18
hmmm =/ min ena ancistrus är också dagaktiv. Men det beror nog mest på att jag matar fiskarna varje morgon när det tänds, å då kommer han också fram och vill ha mat.

Om du har möjlighet att lägga i gurka eller en bit broccoli som får ligga i akvariet under natten och antagligen inte går åt av fiskarna direkt så har han ju möjlighet att mumsa när han vill. Så matningen borde inte vara något problem även om han har konstiga sovvanor...

Nja, vi matade tetrorna nu under dagen och han satt och sov fortfarande..

Och ja, den algtabletten äter inte nån annan på,tetrorna går inte nära botten, dom åt bara lite småpartiklar som lossnade och flöt upp från den just då jag lagt ner tabletten, men sen fick den bara ligga där och blötas upp till en blöt hög bara.. :(

Så även om vi lagt ner nåt så han har nattetid, så har han sovit då, och igår kväll var han mer intresserad av rutorna bara..

Men idag verkar han ha ändrat sig lite, har sovit mycket, så nu kanske han börjat vända på dygnet så det blir rätt kanske..

Zirconia
2007-05-17, 19:19
alla mina ancistrusar jag någonsin haft har varit både dag- och nattaktiva.......

Jo, dom är nog lite både och... :)